Długo wyczekiwany moduł przeszedł do historii. 6 października w murach powidzkiej placówki oświatowej miało miejsce kolejne spotkanie w ramach projektu „Wyedukowani, przygotowani, bezpieczni – szkoła dobrych praktyk dla społeczności lokalnej”, realizowanego razem z naszymi przyjaciółmi z Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Powidzu. Tym razem odbiorcami nie były dzieci czy młodzież, ale przede wszystkim właśnie rodzice i nauczyciele, którym przypada rola drogowskazów w cyfrowym świecie.
Obecni w życiu analogowym, co z tym cyfrowym?
Na początku miało miejsce zapoznanie z dotychczasowym przebiegiem projektu wszystkich tych, którzy odpowiedzieli na nasze zaproszenie. Przywołano osiągnięte już cele z poprzednich modułów, które niejako stanowiły podwaliny do dzisiejszego spotkania. Część właściwą spotkania prowadził nasz prelegent.
Maciej Dębski z Fundacji Dbam o Mój Zasięg – pracownik naukowy Instytutu Socjologii Uniwersytetu Gdańskiego, edukator społecznym, socjolog problemów społecznych, ekspert w dziedzinie higieny cyfrowej przedstawił dane zebrane przy poprzednich spotkaniach z uczniami, którzy bezrefleksyjnie i wbrew obowiązującym regulacjom prawnym korzystają z mediów społecznościowych typu Tik-Tok. W ramach wspólnej dyskusji wymieniano się spostrzeżeniami o użytkowaniu smartfona i korzystaniu z urządzeń, podłączonych do sieci przez dzieci i młodzież, ale także przez dorosłych.
Jak przebiegał moduł „Rodzic i nauczyciel – drogowskazy w czasach cyfrowego kryzysu”?
Smutne statystyki
Pojawiła się refleksja o tym, że media społecznościowe nie są darmowe a płaci się za korzystanie z nich swoim czasem, uwagą, życiem w bańce informacyjnej. Zwrócono uwagę na to, jak obchodzimy się z telefonem i jak dużą rolę w codzienności pełni pojęcie higieny cyfrowej. Przywołano liczne statystyki w zakresie niewystarczających zabezpieczeń ze strony najpopularniejszych wśród dzieci i młodzieży platform. Prelegent podzielił się także wnioskami, zebranymi po spotkaniach z dziećmi i młodzieżą, którzy korzystają bez opieki ze strony rodziców z serwisów i platform, które mają ograniczenia wiekowe.
Z drugiej strony wskazano na potrzebny element regeneracji nauczycieli, rodziców, opiekunów dzieci, któremu nie sprzyja ekran telefonu, tabletu czy telewizora.
Wyzwania, którym sprostamy
Wspólnie prześledzono wyzwania współczesnych rodziców i nauczycieli, którzy muszą być czujni nie tylko w świecie realnym, ale także w świcie cyfrowym. Uzmysłowiono sobie fakt zaakceptowania tego, że Internet jako narządzenie jest ważnym elementem dla życia dzieci i młodzieży.
Przeanalizowano piramidę, u której podstawy leży niski poziom higieny cyfrowej, dalej niekorzystny zwyczaj używania nowych technologii, budujący zły nawyk. Na jej szczycie widniało uzależnienia od smartfonu a przez niego od Internetu.
Do zobaczenia na kolejnym spotkaniu już 30 października!
Projekt „Wyedukowani, przygotowani, bezpieczni – szkoła dobrych praktyk dla społeczności lokalnej” sfinansowano ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Programu MOC MAŁYCH SPOŁECZNOŚCI.






